FIA: Οι τεχνικοί κανονισμοί της F1 για 2026!

×

Τάκης Πουρναράκης

Η FIA παρουσίασε τους πολυαναμενόμενους τεχνικούς κανονισμούς που θα καθορίσουν το άθλημα από το 2026 και μετά.

FIA

Οι νέοι κανονισμοί, φέρουν την υπογραφή ενός συμπατριώτη μας του Νικόλα Τομπάζη. Αποτελούν προϊόν συνεργασίας ανάμεσα στις τεχνικές ομάδες εργασίας της FIA για τη F1 και διαμορφώθηκαν από κοινού με τη F1, τις 10 ομάδες του αθλήματος, τους κατασκευαστές σασί και τους κατασκευαστές υβριδικών μηχανών. Οι κανονισμοί του 2026 παρουσιάστηκαν στο Μόντρεαλ στο πλαίσιο του Καναδικού Grand Prix και αναμένεται να επικυρωθούν επίσημα από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού στις 28 Ιουνίου. Ο πρόεδρος της FIA, Μοχάμεντ μπιν Σουλαγιέμ, δήλωσε: "Σήμερα, η FIA καθορίζει ένα εξαιρετικά συναρπαστικό μέλλον για την κορυφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού με την εισαγωγή ενός ολοκληρωμένου νέου συνόλου κανονισμών για τη F1 από το 2026 και μετά. Μετά τη δημοσίευση των τεχνικών κανονισμών για τις υβριδικές μηχανές 2026 πριν από δύο χρόνια, έχουμε την ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε τους κανονισμούς του σασί ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των νέων υβριδικών μηχανών. Σε αγαστή συνεργασία με τις ομάδες στη F1 και όλων των ενδιαφερόμενων μερών προχωράμε σε αναθεώρηση με γνώμονα το τι συμβαίνει στον κόσμο. Οι νέες υβριδικές μηχανές

έχουν ήδη εξασφαλίσει δέσμευση από αριθμό ρεκόρ κατασκευαστών. Σε συνδυασμό με τους κανονισμούς σασί που προβλέπουν ελαφρύτερα, πιο ευέλικτα μονοθέσια με καινοτόμες αεροδυναμικές λύσεις, έχουμε δημιουργήσει ένα σύνολο κανονισμών που θα βελτιώσουν τους αγώνες αλλά και θα καταστήσουν το πρωτάθλημα ακόμη πιο ελκυστικό για τους κατασκευαστές. Τα κύρια χαρακτηριστικά είναι η προηγμένη τεχνολογία, η βιωσιμότητα και η ασφάλεια. Στόχος μας, μαζί με τη F1, είναι να δημιουργήσουμε ένα μονοθέσιο που να ταιριάζει στο μέλλον της ελίτ αυτού του αθλήματος. Πιστεύουμε ότι πετύχαμε αυτόν τον στόχο».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Formula 1, Στέφανο Ντομενικάλι, πρόσθεσε: «Αυτοί οι κανονισμοί σηματοδοτούν μια σημαντική στιγμή για το μέλλον του αθλήματός μας, καθώς ανυπομονούμε για μια νέα γενιά μονοθεσίων και κινητήρων που αποσκοπούν να προσφέρουν στους θαυμαστές μας πιο κλειστές και συναρπαστικές μάχες. Η νέα υβριδική μηχανή που θα τροφοδοτείται με βιώσιμα καύσιμα παρουσιάζει μια τεράστια ευκαιρία για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε αυτοκίνητα παγκοσμίως και να μειώσει δραστικά τις εκπομπές. Οι δυνατότητές της αποτελούν έναν από τους βασικούς λόγους για τους οποίους θα έχουμε ρεκόρ προμηθευτών κινητήρων στη Formula 1 το 2026. Εισερχόμαστε σε αυτόν τον νέο κύκλο κανονισμών με το άθλημα να βρίσκεται σε πιο ισχυρή θέση από ποτέ. Είμαι πεπεισμένος ότι η εργασία που έχει γίνει από τη FIA για τη δημιουργία αυτών των κανονισμών θα ενισχύσει περαιτέρω τη θέση του αθλήματος παγκοσμίως».

Σχολιάζοντας τις εξελίξεις που περιέχονται στους κανονισμούς του 2026, ο Νικόλας Τομπάζης, Τεχνικός Διευθυντής Μονοθεσίων της FIA, πρόσθεσε: «Με αυτό το σύνολο κανονισμών, η FIA επιδίωξε να αναπτύξει μια νέα γενιά μονοθεσίων που να είναι πλήρως συνδεδεμένες με το DNA της Formula 1 - μονοθέσια ελαφριά, εξαιρετικά γρήγορα και ευέλικτα, παραμένοντας στην αιχμή της τεχνολογίας. Για να το πετύχουμε αυτό, εργαστήκαμε με τη φιλοσοφία του ΄ευέλικτου΄ μονοθεσίου. Στον πυρήνα αυτού του οράματος βρίσκεται μια ανασχεδιασμένη υβριδική μηχανή που διαθέτει έναν πιο ομοιόμορφο διαχωρισμό μεταξύ της ισχύος που προέρχεται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και την ηλεκτρική ενέργεια. Από την πλευρά του σασί, καταφέραμε να μειώσουμε το μέγεθος και το βάρος του μονοθέσιου κατά 30 κιλά, με αποτέλεσμα ένα πολύ πιο δυναμικό μονοθέσιο. Επιπλέον, εισάγουμε δύο συναρπαστικά νέα χαρακτηριστικά για να βελτιώσουμε τους αγώνες - την ενεργή αεροδυναμική για να επιτύχουμε πολύ χαμηλή αντίσταση στις ευθείες και το σύστημα χειροκίνητης ώθησης που θα παρέχει στους οδηγούς μια ηλεκτρική ώθηση κατ' απαίτηση όταν βρίσκονται αρκετά κοντά στο προπορευόμενο μονοθέσιο».

FIA

Οι Τεχνικοί Κανονισμοί της Formula 1 2026 της FIA έχουν σχεδιαστεί για να προσφέρουν πιο κλειστές μάχες μεταξύ των οδηγών, να αυξήσουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των ομάδων και να βελτιώσουν το θέαμα. Για να το πετύχουν αυτό προδιαγράφουν ελαφρύτερα, πιο ισχυρά και πιο εστιασμένα στην ικανότητα του οδηγού, μονοθέσια. Επιπλέον, αυξάνοντας την ηλεκτρική απόδοση της υβριδικής μηχανής το μονοθέσιο καθίσταται πιο αποδοτικό συνολικά. Η υβριδική μηχανή θα  λειτουργεί πλήρως με βιώσιμα καύσιμα, ως μέρος της προσπάθειας για ένα πιο βιώσιμο μέλλον για το άθλημά μας.

Υβριδική μηχανή

Οι υβριδικές μηχανές του 2026 αποδίδουν ακόμη περισσότερη ισχύ από τις τρέχουσες. Ενώ η ισχύς που παράγεται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) μειώνεται από 550 - 560kw σε 400kw (544PS), το ηλεκτρικό στοιχείο αυξάνεται σημαντικά, από 120kw σε 350kw (476PS) - μια αύξηση σχεδόν 300% στην ηλεκτρική ισχύ. Έτσι, οι επιδόσεις διατηρούνται, ενώ η βιωσιμότητα αυξάνεται ακόμη περισσότερο.

Με την απλοποίηση της υβριδικής μηχανής μέσω της αφαίρεσης της MGU-H και την επέκταση της ηλεκτρικής ισχύος, η υβριδική μηχανή του 2026 είναι η πιο σχετική με τα οχήματα παραγωγής που έχει δει ποτέ η Formula 1. Σε συνδυασμό με το 100% βιώσιμο καύσιμο, που θα χρησιμοποιεί παρέχει μια πλατφόρμα για εξέλιξη και μελλοντικές καινοτομίες.

Επιπλέον, η ποσότητα ενέργειας που μπορεί να ανακτηθεί κατά το φρενάρισμα διπλασιάζεται, φτάνοντας ενέργεια των 8,5 MJ ανά γύρο.

Προστέθηκε μια λειτουργία χειροκίνητης ώθησης (Manual Override) για να δημιουργηθούν καλύτερες ευκαιρίες προσπεράσματος. Ενώ η ισχύς του προπορευόμενου μονοθέσιου θα μειώνεται μετά τα 290km/h, φτάνοντας στο μηδέν στα 355km/h, το μονοθέσιο που έπεται θα επωφελείται από ώθηση 350kW έως τα 337 km/h και + 0,5MJ επιπλέον ενέργειας.

Οι κανονισμοί, που έχουν σχεδιαστεί για να προσελκύσουν νέους κατασκευαστές στο σπορ, οδήγησαν σε δεσμεύσεις τους υπάρχοντες: Ferrari, Mercedes, Alpine, την επιστροφή της Honda ως κατασκευαστή και την άφιξη της Audi και της Red Bull Ford Powertrains.

Σασί

Σχεδιασμένες να είναι μικρότερες και ελαφρύτερες από τη σημερινή γενιά των μονοθεσίων, οι διαστάσεις του μονοθεσίου έχουν τροποποιηθεί για να συμμορφώνονται με την ιδέα του «ευέλικτου» που βρίσκεται στον πυρήνα των νέων κανονισμών. Το μεταξόνιο μειώνεται από τα μέγιστα 3600 mm στα 3400 mm, ενώ το πλάτος έχει μειωθεί από τα 2000 mm στα 1900 mm. Το μέγιστο πλάτος του δαπέδου θα μειωθεί κατά 150 mm.

Η μείωση του βάρους ήταν ένας βασικός στόχος και τα μονοθέσια του 2026 θα έχουν ελάχιστο βάρος 768kg – 30kg λιγότερο από τα αντίστοιχα του 2022. Αυτό αποτελείται από 722kg μονοθέσιο και οδηγός + 46kg εκτιμώμενη μάζα ελαστικών.

Η κάθετη δύναμη έχει μειωθεί κατά 30% και η αεροδυναμική αντίσταση κατά 55%.

Οι τροχοί των 18 ιντσών που εισήχθησαν το 2022 διατηρούνται, αν και το πλάτος των εμπρός ελαστικών έχει μειωθεί κατά 25 mm και των πίσω κατά 30 mm, με ελάχιστη απώλεια πρόσφυσης.

FIA

Αεροδυναμική

Τα μονοθέσια του 2026 θα ωφεληθούν από ολοκαίνουργια συστήματα Ενεργής Αεροδυναμικής. Το σύστημα, το οποίο περιλαμβάνει κινητές εμπρός και πίσω αεροτομές, θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες ταχύτητες στροφών με την τυπική λειτουργία Z-Mode. Στις ευθείες, οι οδηγοί θα μπορούν να αλλάξουν σε λειτουργία X-Mode, μια διαμόρφωση χαμηλής αντίστασης που έχει σχεδιαστεί για να μεγιστοποιεί την τελική ταχύτητα.

Θα υιοθετηθεί μια ενεργή πίσω αεροτομή με τρία στοιχεία, ενώ η χαμηλότερη πτέρυγα της αεροτομής έχει αφαιρεθεί και τα τελικά άκρα έχουν απλοποιηθεί.

Η εμπρός αεροτομή θα είναι 100 mm στενότερη από την τρέχουσα και θα διαθέτει ένα ενεργό πτερύγιο δύο στοιχείων.

Σε αντίθεση με τα τρέχοντα μονοθέσια, τα τόξα των εμπρός τροχών θα αφαιρεθούν για να επιτευχθεί βέλτιστη απόδοση των στροβιλισμών.

Πίνακες ελέγχου των στροβιλισμών των εμπρός τροχών θα τοποθετηθούν στο μπροστινό μέρος των πλαϊνών για να βοηθήσουν στον έλεγχο των στροβιλισμών των τροχών.

Τα μονοθέσια θα διαθέτουν πιο απλό πάτωμα και διαχύτη χαμηλότερης απόδοσης, πράγμα που θα μειώσει την επίδραση εδάφους και την εξάρτηση των μονοθεσίων από πολύ άκαμπτες και χαμηλές ρυθμίσεις. Αυτό θα εξαφανίσει τις αναπηδήσεις

Ασφάλεια

Οι αναθεωρημένοι κανονισμοί πρόσκρουσης εμπρός εισάγουν μια δομή δύο σταδίων για την αποφυγή περιστατικών των τελευταίων ετών, όπου η δομή πρόσκρουσης εμπρός (FIS) έχει σπάσει κοντά στη μπανιέρα μετά από αρχικό χτύπημα, αφήνοντας το μονοθέσιο απροστάτευτο για ένα μετέπειτα χτύπημα.

Η προστασία από πλευρικό χτύπημα έχει αυξηθεί. Οι νέες προδιαγραφές παρέχουν βελτιωμένη προστασία, διπλασιάζουν την προστασία που παρέχεται από την πλευρά του τεπόζιτου. Αυτό θα επιτευχθεί χωρίς να προστεθεί βάρος.

Τα φορτία του roll hoop αυξήθηκαν από 16G σε 20G και τα φορτία δοκιμής αυξήθηκαν από 141kN σε 167kN.

Τα φώτα των τελικών πλακών των πίσω αεροδιαμορφωτικών θα είναι ομολογκαταγραμμένα και σημαντικά πιο ορατά/φωτεινά από τα τρέχοντα. Θα εισαχθούν πλευρικά φώτα ασφαλείας για τον εντοπισμό της κατάστασης ERS ενός μονοθέσιου που έχει σταματήσει στην πίστα.

Η κεραία GPS επανατοποθετείται για να βελτιώσει την ευαισθησία και να επιτρέψει μελλοντικές εξελίξεις στην ενεργητική ασφάλεια.

FIA

Βιωσιμότητα

Από το 2026, οι κινητήρες της Formula 1 θα λειτουργούν με πλήρως βιώσιμο καύσιμο, υπογραμμίζοντας τη δέσμευση για αγώνες φιλικούς προς το περιβάλλον και θέτοντας ένα νέο πρότυπο για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Αυτό το καύσιμο θα είναι "drop-in", πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε σχεδόν οποιοδήποτε όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, προσφέροντας μια δυνητικά επαναστατική λύση για τα αέρια θερμοκηπίου στον τομέα των μεταφορών. Μέχρι το 2030, θα υπάρχουν 1,2 δισεκατομμύρια οχήματα με θερμικό κινητήρα στους δρόμους παγκοσμίως και το καύσιμο που αναπτύχθηκε για τη Formula 1 θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση των εκπομπών σε βιομηχανική κλίμακα.

Η βιωσιμότητα θα ενισχυθεί μέσω της μεγαλύτερης χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας στις μονάδες ισχύος του 2026 και της μετακίνησης προς μια κατανομή ισχύος 50% ηλεκτρικής και 50% θερμικής.

Οι κανονισμοί του 2026 είναι σύμφωνοι με τον στόχο της FIA για επίτευξη μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το 2030.